כשבחרנו במקצוע הצילום בחרנו להיות מאחורי הקלעים. בחרנו להיות אלו שמחליטים היכן יהיה הפוקוס, אבל באותה הנשימה, בחרנו שהוא לא יהיה עלינו…
כשבחרנו להיות צלמי אדריכלות, בחרנו להציג בפריים שלנו את היופי שיצרו אחרים. למעשה, יש שיגידו, שבהרבה מובנים, הפקדנו את הקומפוזיציה וההרמוניה בידי הלקוחות שלנו..
האמנם??
בפוסט הזה, אני רוצה לחלוק על האומרים כך ולטעון שהבחירה שלנו לעמוד מאחורי הקלעים, אין משמעה להפקיד את האחריות בידי מזמיני העבודה שלנו, אלא בדיוק להיפך! בחירתנו לעמוד מאחורי הקלעים, משמעה להציע את זווית המבט שלנו, להעניק מהידע והניסיון המקצועי שלנו ולמעשה לביים את התמונה הסופית לכדי שלמות.
תפקידנו כצלמי אדריכלות ביום הצילומים לא מסתכם ומסתיים בקליק או בתפעול טכני של הציוד שלנו. נהפוך הוא, עלינו להניע, לנהל ולהוביל את היום עצמו, עוד בטרם החל, במהלכו ולאחריו:
ניהול הפרויקט מבעוד מועד:
- בקשו מהלקוח.ה להבין את החלל מבעוד מעוד – גודל, עיצוב (בקשו תמונות) אור ותאורה
- הציעו מניסיונכם אודות סידור החלל, סטיילינג ואפילו חנויות מומלצות להשכרה או השאלת אקססוריז ליום צילום.
- הכינו את הלקוח.ה שלכם ליום הצילום – שעות, יום מעייף, אופן העבודה שלכם וכו'
- בררו עמם מה חשוב להם ביום זה? לאיזה תוצר סופי מצפים וכד'.
- קחו את המושכות והיו ה"מרגע הלאומי" – שדרו והקנו ביטחון ללקוח.ה בתהליך העבודה ובתוצרים הסופיים שיתקבלו.
ניהול הפרויקט ביום עצמו:
- צרו קשר נעים ומכבד עם בעלי הבית – זכרו שמצד אחד אתם אורחים בביתם ומן הצד השני אתם בעלי דעה אודות סידור המרחב ועליכם לעשות זאת באופן מכבד ולהיזהר מלפגוע.
- סיור ראשוני בבית – יסייע לנו לקבוע את מהלך הצילום בבית בהתאם לכיווני האוויר וכניסת האור הטבעי לחללים השונים כמו גם את זמן הצילום שלנו. המלצה חמה היא להתחיל בחלל הקשה ביותר לצילום, אלא אם נכנסים שיקולים אחרים (כגון משחקי אור וצל שלא נרצה לפספס או אילוצים אחרים בשטח)
- סידור החלל – בגדול סידור החלל הוא באחריות הלקוח.ה אך לדעתנו המקצועית יש תרומה וערך רב שכן, לא כל מה שנתפס יפה בעין האנושית, נתפס כך גם בעין המצלמה (דוגמה קלאסית לכך היא השתקפות במראה) ולעתים שינוי זווית קטנה של כורסה תתן את האפקט המדויק לתמונה בשונה מהמציאות.
- אל תגעו!! – זה לא הבית שלכם ואלא אם קיבלתם רשות לגעת או להזיז פריטים, אל תגעו. תנו ללקוח.ה להחליט על כך ולעשות זאת.
- סטיילינג – אקססוריז יכולים להקפיץ או לדרוס תמונה, העין המקצועית שלנו כבר יודעת לזהות, מתי יש עומס פריטים בפריים ומתי נצטרך עוד נגיעת צבע קטנה כדי לסגור פריים מושלם. דעתכם המקצועית חשובה ועליכם להשמיע אותה.
- הכנסת המעצב.ת לפריים "תרתי משמע":
- הראו ללקוח.ה את הפריימים הראשונים שלכם, שתפו בתהליך העבודה שלכם וצרו אווירה נינוחה, רגועה ובוטחת בכם.
- בין אם בתמונות תדמית ובין אם בתמונות אווירה מטושטשות, הכניסו את הלקוח.ה לפריים התמונות ישרתו אותם בהמשך והם יעריכו זאת.
- קחו את המושכות והיו ה"מרגע הלאומי" – כן, כן, כבר קראתי את זה קודם ואני חוזרת שוב…. במהלך כל היום, שדרו והקנו ביטחון ללקוח.ה בתהליך העבודה ובתוצרים הסופיים שיתקבלו.
- מעבר קליל על התוצרים הראשוניים – בתום יום הצילומים ורגע לפני שקיפלתם את הציוד, עברו עם הלקוח.ה ברפרוף על הפריימים וודאו שלא פספסתם שום זווית חשובה ללקוח.ה
ניהול הפרויקט בתום יום הצילומים:
- עדכנו על מועד העברת התמונות בהתאם לכתוב בהצעת המחיר והסבירו על תהליך עריכת התמונות המקצועי שאתם עושים. אל תתנו לבקשות להקדים זמני תוצרים לבלבל אתכם ולפגוע בתהליכי העריכה שלכם. עריכה לוקחת זמן! עריכה איכותית לוקחת יותר זמן…
- תשלום – אל תתביישו לבקש, באופן נעים ומכבד, את התשלום המגיע לכם בזמן ובמועד המגיע לכם!
- שליחת התמונות – נהלו את אופן שליחת התמונות!
- סמנו ראשונות את 5 התמונות הטובות ביותר ולאחריהן שלחו את יתר התמונות
- צרפו הסבר מפורט על הרזולוציות השונות ועל האופן בו מועברות ונשמרות התמונות
- בקשות לתיקונים – רשמו באופן ברור את אופן הגשת סבב התיקונים.
- ולבסוף…. קחו את המושכות והיו ה"מרגע הלאומי" (פעם שלישית גלידה) – צרו אווירה בטוחה ונעימה ואפשרו ללקוח.ה לפנות אליכם בכל דבר ועניין.
שלכם,
איה ארגוב, צלמת אדריכלות ועיצוב פנים